Tuesday 13 August 2019

قرص کلومیفن -فواید ناباروری و دوقلوزایی، عوارض، نحوه استفاده (تحقیقات جدید)

اين مطلب نتيجه جديدترين تحقيقات چندين مجله معتبر پزشکي در سرتاسر دنياست. در اين مقاله به طور کامل راجب قرصو کلوميفن، فوايد آن در درمان ناباروري و دوقلو زايي، عوارض جانبي آن و نحوه مصرف اصولي به شما آموزش مي دهيم. دقت کنيد در تحقيقات جديد بسياري مطالب قديمي که در برخي سايت هاي فارسي مي بينيد کاملا رد شده اند. اين تحقيقات تا آخر سال 2019 انجام گرفته اند.
Ú©Ù?Ù?Ù?Û?Ù?Ù? 1

تخمک گذاري

تخمک گذاري فرايندي ماهيانه است که در آن سيستم توليدمثل زنانه هرماه يک تخمک بالغ توليد ميکند. در ابتداي دوره جنسي (که با خونريزي همراه است) غده هيپوفيز پيشين، هورمون LH و FSH را به خون مي‌ريزد که اين دو هورمون باعث ترشح هورمون استروژن از يکي از فوليکولها مي‌شود. در ابتدا افزايش اندک در مقدار استروژن، مانع از ترشح بيش تر LH و FSH مي‌شود؛ اما هرچه فوليکول به بلوغ نزديک تر مي‌شود، مقدار ترشح استروژن نيز بيشتر مي‌شود. پاسخ هيپوفيز پيشين به ميزان بالاي استروژن، افزايش ترشح LH است. حداکثر ميزان LH باعث مي‌شود تا گامت‌ها اولين تقسيم ميوزي خود را کامل کنند و نيز سبب مي‌شود تا فوليکول و تخمدان پاره شود. هنگامي که فوليکول پاره مي‌شود، تخمک گذاري رخ مي‌دهد.
بعد از تخمک گذاري LH سبب مي‌شود تا سلول‌هاي فوليکولي که پاره شده‌اند رشد کنند و تشکيل توده‌اي به نام جسم زرد را بدهند. LH سبب ترشح استروژن (استراديول) و پروژسترون از جسم زرد مي‌شود. استروژن و پروژسترون هر دو باعث ايجاد يک مکانيسم خود تنظيمي منفي مي‌شوند که ترشح FSH و LH را مهار مي‌کند. اين خود تنظيمي از ايجاد فوليکول‌هاي جديد در مرحله لوتئال جلوگيري مي‌کند. در انتهاي چرخه با دفع شدن جسم زرد، ترشح استروژن و پروژسترون به شدت کاهش مي‌يابد و چرخه بعدي آغاز مي‌شود.

داروهاي تحريک تخمک گذاري

شرايط بسياري ميتوانند مانع بدن براي تخمک گذاري موثر باشند. يکي از بهترين راهها براي جلوگيري از اين اتفاق استفاده از داروهايي ست که فوليکولهاي تخمدان را تحريک ميکنند تا در يک سيکل چندين تخمک آزاد کنند. دو مورد از شايعترين داروها براي تحريک باروري کلوميفن سيترات (Clomid يا Serophene) و داروهاي Gonadotropin (فوليتروپين، منوپور، براول و گونال-اف) هستند.
کلوميفن يک ماده ي شيمايي مصنوعي است که بصورت خوراکي تجويز ميشود. اين دارو به گيرنده هاي استروژن در مغز متصل ميشود و موجب بالا رفتن سطح FSH هيپوفيز ميشود. Gonadotropin ها با هورمونهاي FSH و LH مشابه هستند و بصورت تزريقي وارد بدن ميشود، اين دارو از غده ي هيپوفيز عبور ميکند و بطور مستقيم تخمدانها را تحريک ميکند.

درمان با کلوميفن سيترات

کلوميفن يک داروي بيخطر، موثر و ارزان قيمت است که براي القاي تخمک گذاري و منظم کردن آن مورد استفاده قرار ميگيرد. کلوميفن براي تقويت تخمک گذاري هم استفاده ميشود.

نحوه عملکرد کلوميفن سيترات چگونه است؟

...
توضيحات بيشتر را با مراجعه به لينک زير بخوانيد:

No comments:

Post a Comment