Wednesday 14 August 2019

قرص آسنترا یا سرترالین 50-کاربرد، عوارض، نحوه مصرف و سایرنکات مهم

در اين مطلب که طي چند روز جستجوي مجلات معتبر پزشکي دنيا جمع آوري شده است جديدترين يافته ها راجب کاربردها، عوارض جانبي، نحوه مصرف اصولي و نکات مهم ديگري از سرتالين را در اختيارتان قرار مي دهيم.

معرفي دارو

سرترالين يک داروي ضد افسردگي از گروه مهارکننده‌هاي بازجذب سروتونين است که استفاده از آن براي درمان افسردگي، اختلال وسواسي جبري، اختلال هراس، فوبياي اجتماعي، اختلال ناخوشي پيش از قاعدگي و اختلال استرس پس از سانحه پذيرفته شده‌است. اين دارو با تاثير بر موادشيميايي درمغز بخصوص افزايش سطح انتقال دهنده هاي عصبي سروتونين عمل ميکند. افزايش سروتونين در مغز موجب بهبود خلق وخو، کاهش حملات پانيک و درمان بيماري OCD (اختلال وسواسي جبري) ميشود.
اگرچه با استفاده از سرترالين بهبودي سريعتر ظاهر ميشود اما حدود 4 هفته يا بيشتر زمان لازم است تا بدن به دارو پاسخ دهد.
سرترالين تحت نامهاي تجاري مختلف و درفرم هاي متفاوتي موجود است. هر نام تجاري بخصوص اين دارو در همه ي فرم ها موجود نيست. برخي فرم هاي اين دارو براي بيماري هايي که در اين مطلب بحث ميشود کاربرد ندارد.
ممکن است پزشک اين دارو را براي بيماري هايي استفاده کند که در اين مطلب ذکر نشده است. اگر مطمئن نيستيد که دليل تجويز اين دارو براي شما چيست با پزشک مشورت کنيد. بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف نکنيد.
هيچگاه سرترالين را به افراد ديگر ندهيد حتي اگر علايم فرد با علايم بيماري شما يکسان باشد. اگر اين دارو توسط پزشک تجويز نشود، ميتواند براي فرد مضر باشد.

سرترالين درچه فرم هايي موجود است؟

  • 25 ميلي گرم
  • 50 ميلي گرم
  • 100 ميلي گرم

نحوه  مصرف سرترالين چگونه است؟

براي افسردگي و اختلال وسواس جبري، دوزتوصيه شده ي روزانه 50 تا 200 ميلي گرم در روز است، اين قرص همراه باغذا مصرف ميشود.
براي اختلال پانيک، دوزتوصيه شده 25 تا 200 ميلي گرم يکبار در روز است.
ممکن است پزشک از دوزهاي پايين شروع کند و بتدريج ميزان دوز را افزايش دهد تا به مقدار مناسب براي فرد برسد.
سرترالين بايد همراه با غذا و ترجيحا عصرها مصرف شود؛ اما اگر ترجيح ميدهيد قرص را صبحها بخوريد، بهمراه صبحانه ميل کنيد. کل کپسول را قورت دهيد و از خرد کردن يا جويدن آن بپرهيزيد.
عوامل زيادي بر ميزان دوز داروي مورد نياز فرد اثرگذار است، مثلا وزن، ديگر بيماري هايي که فرد به آن مبتلا است و ديگر داروهايي که در حال مصرف آنهاست. اگر پزشک دوز متفاوتي با آنچه در اين مطلب آمده است پيشنهاد کند، بدون مشورت با او ميزان مصرف دارو را تغيير ندهيد
...
اطلاعات بيشتر را در لينک اصلي زير بخوانيد:

No comments:

Post a Comment