Wednesday 14 August 2019

داروی لوزارتان- عوارض، کاربرد، نحوه مصرف و نکات دیگر (دوز 25 و 50)

اين مطلب نتيجه تحقيقات چندين موسسه معتبر پزشکي در سرتاسر دنياست که طي چندين روز توسط تيم کارشناسي سالم زيبا براي شما گردآوري شده است. امروز با داروي لوزارتان، عوارض جانبي، موارد و نحوه استفاده از آن و نکاتي مهم آشنا خواهيد شد.

نکات مهم درباره لوزارتان

  1. لوزارتان قرصي است که هم به عنوان داروي ژنريک و هم به شکل داروي تجاري با نام تجاري Cozaar عرضه مي شود.
  2. لوزارتان فقط به شکل خوراکي و از راه دهان قابل مصرف است.
  3. از اين دارو براي درمان فشار خون بالا و بهبود عملکرد کليه ها در بيماران ديابتي استفاده مي شود. علاوه بر اين، مي توان براي کاهش خطر ابتلا به سکته در افرادي که به فشار خون بالا و هايپرتروفي بطن چپ مبتلا هستند از لوزارتان استفاده کرد.

لوزارتان براي چيست؟

لوزارتان نام ژنريک و عمومي دارويي خوراکيست که توسط پزشک تجويز مي شود و با نام تجاري Cozaar در دسترس است. معمولا داروهاي ژنريک ارزان قيمت تر از داروهاي تجاري هستند و در برخي موارد ممکن است به اندازه داروي تجاري شان قوي و اثر بخش نباشند. از لوزارتان مي توان به عنوان بخشي از روند درمان فشار خون بالا به همراه داروهاي ديگر استفاده کرد. 3 هدف اصلي براي استفاده از لوزارتان وجود دارد که عبارتند از:
  • درمان فشار خون بالا
  • کاهش خطر ابتلا به سکته مغزي در بيماران مبتلا به فشار خون بالا و هايپرتروفي بطن چپ (حالتي که در آن ديواره هاي بطن چپ قلب ضخيم مي شوند).
  • درمان نفروپاتي ديابتي که يکي از بيماري هاي کليوي ناشي از ديابت است.

دسته دارويي لوزارتان

لوزارتان متعلق به دسته داروهاييست که به مسدود کننده هاي گيرنده آنژيوتانسين يا ARBs معروفند. دسته دارويي به گروهي از داروها گفته مي شود که عملکردي يکسان يا مشابه با هم دارند و اغلب براي درمان بيماري هاي مشابهي استفاده مي شوند. از ديگر داروهاي مسدود کننده گيرنده آنژيوتانسين مي توان به المزارتان (olmesartan)، والزارتان (valsartan) و تلميزارتان (telmisartan) اشاره کرد که درست مثل لوزارتان از آنها هم براي درمان فشار خون بالا استفاده مي شود.

لوزارتان چطور عمل مي کند؟

لوزارتان با مسدود کردن فعاليت آنژيوتانسين دو و باز کردن رگ هاي خوني باعث کاهش فشار خون مي شود. در واقع آنژيوتانسين دو همان عامليست که عروق خوني را تنگ مي کند و فشار خون را بالا مي برد. مسدود شدن فعاليت آنژيوتانسين دو نه تنها باعث کاهش فشار خون مي شود بلکه خطر بروز سکته مغزي در بيماران مبتلا به هايپرتروفي بطن چپ را نيز کاهش مي دهد. بالا بودن فشار خون به کليه ها نيز آسيب مي زند. معمولا فشار خون بيماران ديابتي بالاتر از حد نرمال است. به همين دليل از لوزارتان براي جلوگيري از آسيب هاي کليوي ناشي از ديابت نيز استفاده مي شود.
...
با کليک بر روي لينک زير ادامه متن را بخوانيد:

No comments:

Post a Comment