Wednesday 14 August 2019

قرص نورتریپتیلین- کاربردها، عوارض، طرز استفاده و سایر نکات مهم

در اين مطلب با کمک چندين مجله معتبر پزشکي در سرتاسر دنيا و طي چند روز، اطلاعات کامل و به روز راجب قرص نورتريپتيلين، فوايد، عوارض جانبي، نحوه استفاده اصولي و نکات مهم ديگر را در اختيار شما قرار مي دهيم.

نحوه عملکرد و موارد استفاده

نورتريپتيلين به گروه داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي تعلق دارد. اين دارو براي درمان افسردگي استفاده ميشود. نورتريپتيلين در سيستم اعصاب مرکزي اثر ميگذارد و موجب بهبود خلق وخو در افراد مبتلا به افسردگي ميشود. اعتقاد بر اين است که اين دارو موجب تعادل مواد شيميايي طبيعي در مغز (انتقال دهنده هاي عصبي) ميشود.
وقتي اين دارو بصورت منظم مصرف شود، حدود چند هفته زمان لازم است تا تاثيراتش در فرد مشاهده شود. مصرف اين دارو را تازمانيکه پزشک تشخيص دهد ادامه دهيد، حتي اگر بهبودي در بيماري مشاهده نشود.
نورتريپتيلين تحت نامهاي تجاري مختلفي در دسترس است و در فرم هاي مختلفي وجود دارد. هر نام تجاري بخصوص اين دارو در همه ي فرم ها موجود نيست.
هيچگاه نورتريپتيلين را به افراد ديگر ندهيد حتي اگر علايم فرد با علايم بيماري شما يکسان باشد. اگر اين دارو توسط پزشک تجويز نشود، ميتواند براي فرد مضر باشد.

نورتريپتيلين در چه دوزهايي وجود دارد؟

  • 10 ميلي گرم: هر کپسول زرد يا سفيدي حاوي 10 ميلي گرم نورتريپتيلين است.
  • 25 ميلي گرم: هر کپسول زرد و سفيد حاوي 25 ميلي گرم نورتريپتيلين است.

نحوه مصرف نورتريپتيلين

دوز توصيه شده براي بزرگسالان 30-150 ميلي گرم در روز در چند نوبت است. دوز معمول براي شروع 25 ميلي گرم، 3 تا 4 بار در روز است. ميزان دارو را ميتوان تا زمان مشاهده ي اثرات مطلوب دارو افزايش داد.
عوامل زيادي بر ميزان دوز داروي مورد نياز فرد اثرگذار است، مثلا وزن، ديگر بيماري هايي که فرد به آن مبتلا است و ديگر داروهايي که در حال مصرف آنهاست. اگر پزشک دوز متفاوتي با آنچه در اين مطلب آمده است پيشنهاد کند، بدون مشورت با او ميزان مصرف دارو را تغيير ندهيد.
مصرف به اندازه و دقيق دارو اهميت زيادي دارد. اگر دوزي از دارو را فراموش کرديد، به محض يادآوري نوبت فراموش شده را بخوريد و براساس برنامه ي منظم به مصرف دارو ادامه دهيد. اگر زمان دوز بعدي باشد، نوبت فراموش شده را مصرف نکنيد و براساس نسخه ي پزشک به مصرف دارو ادامه دهيد. هيچگاه دو قرص را باهم نخوريد. اگر پس از فراموش کردن يک قرص مطمئن نيستيد که چکار کنيد، در اين باره از پزشک سوال کنيد.
...
اطلاعات بيشتر را در لينک اصلي زير بخوانيد:

No comments:

Post a Comment